Zamiana nieruchomości

Przez umowę zamiany nieruchomości każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność nieruchomości rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej nieruchomości.

Wymagane informacje

  • dane stron umowy:
    • dla osób fizycznych: -imię, -nazwisko, -imiona rodziców, -seria, numer i data ważności dowodu osobistego,
      -nr PESEL, -stan cywilny, -wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój), -adres zamieszkania,
    • dla osób prawnych: -firma, -dane przedstawicieli, -nr KRS, -nr NIP, -nr REGON, -adres siedziby,
  • przedmioty zamiany,
  • wartość przedmiotów zamiany,
  • informacja o wydaniu przedmiotów zamiany.

Wymagane dokumenty do wszystkich umów zamiany:

  •  dla osób fizycznych: dowód osobisty lub paszport,
  •  dla osób prawnych: statut spółki lub umowa spółki, uchwały oraz zgody organów niezbędne do zawarcia umowy, jeśli odpowiednie przepisy prawa lub umowa/statut ich wymagają,
  • podstawa nabycia nieruchomości, jeśli podstawą nabycia dla osób fizycznych jest:
    • dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe,
    • darowizna, polecenie darczyńcy ustanowione po dniu 1 stycznia 2007 r.,
    • zasiedzenie,
    • nieodpłatne zniesienie współwłasności dokonane po dniu 1 stycznia 2007 r.

niezbędne będzie również przedłożenie:

  • zaświadczenia właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn
    w zakresie nabycia przedmiotu czynności na wyżej wskazanej podstawie.

Wymagane dodatkowe dokumenty w przypadku różnych przedmiotów umowy:

1. nieruchomość stanowiąca zabudowaną lub niezabudowaną działkę gruntu: -

  • zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy,
  • wypis z rejestru gruntów opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej,
  • w przypadku niezgodności opisu nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków z księgą wieczystą lub odłączenia części nieruchomości- wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu
    w księdze wieczystej,
  • w przypadku, gdy nieruchomość powstała w wyniku podziału- wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą
    o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej oraz decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości

2. spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego bez księgi wieczystej:

  • zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej, o tym, jakiej osobie przysługuje prawo do lokalu będącego przedmiotem zamiany;

Koszty

1. Wynagrodzenie każdorazowo jest ustalane indywidualnie.

Maksymalne stawki przewidziane są w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
W celu uzyskania ustalenia opłaty notarialnej związanej z umową służebności nieruchomości zapraszam do kontaktu.

2. Podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od różnicy wartości zamienianych nieruchomości
w przypadku gdy są to samodzielne lokale mieszkalne lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. W pozostałych wypadkach podatek od czynności cywilnoprawnych wynosi 2% od wartości rzeczy lub prawa majątkowego, od których przypada większy podatek.

3. Opłaty sądowe w zależności od rodzajów dokonywanych wpisów zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

4. Taksa notarialna za wypisy wynosi 6 zł netto (7,38 zł brutto) za każdą rozpoczętą stronę.