Ustanowienie służebności

W polskim prawie występują następujące rodzaje służebności:

  • gruntowa,
  • osobista,
  • przesyłu.

Ustanowienie służebności na nieruchomości następuje poprzez złożenie oświadczenia przez właściciela w formie aktu notarialnego.

1. Służebność gruntowa ma na celu umożliwienie przez właściciela nieruchomości innej osobie korzystania
z nieruchomości w dokładnie określonym zakresie (np. umożliwienie przejazdu przez nieruchomość).
2. Służebność osobista z reguły ustanawiana jest na rzecz darczyńcy w umowie darowizny i polega na prawie zamieszkiwania przez darczyńcę w mieszkaniu będącym przedmiotem darowizny.
3. Służebność  przesyłu polega na umożliwieniu przedsiębiorcy przesyłowemu korzystania z jego urządzeń, które przebiegają przez nieruchomości będącą własnością innej osoby. Służebność przesyłu ustanawiana jest w celach:

  • uregulowania stanu prawnego istniejących urządzeń przesyłowych, 
  • umożliwienia wybudowania urządzeń przesyłowych na cudzym gruncie.

Wymagane informacje do umowy ustanowienia służebności:

  • dane stron umowy:
    • dla osób fizycznych: -imię, -nazwisko, -imiona rodziców, -seria, numer i data ważności dowodu osobistego,
      -nr PESEL, -stan cywilny, -wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeśli strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy), -adres zamieszkania,
    • dla osób prawnych: -firma, -dane przedstawicieli, -nr KRS, -nr NIP, -nr REGON, -adres siedziby,
  • rodzaj służebności,
  • wskazanie, czy służebność jest odpłatna (jeśli tak – wysokość pobieranej opłaty)
  • wskazanie czy służebności zostaje ustanowiona na czas określony lub nieokreślony.


Wymagane dokumenty:

  • dla osób fizycznych: dowód osobisty lub paszport,
  • dla osób prawnych: statut spółki lub umowa spółki, uchwały oraz zgody organów niezbędne do zawarcia umowy, jeśli odpowiednie przepisy prawa lub umowa/statut ich wymagają,
  • odpis księgi wieczystej,
  • podstawa nabycia nieruchomości, jeśli podstawą nabycia jest:
    • dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe,
    • darowizna, polecenie darczyńcy ustanowione po dniu 1 stycznia 2007 r.,
    • zasiedzenie,
    • nieodpłatne zniesienie współwłasności dokonane po dniu 1 stycznia 2007 r.

niezbędne będzie również przedłożenie:

  • zaświadczenia właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn
    w zakresie nabycia przedmiotu czynności na wyżej wskazanej podstawie.

Ponadto jeżeli przedmiotem umowy jest nieruchomość stanowiąca zabudowaną lub niezabudowaną działkę gruntu:

  • zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy,
  • wypis z rejestru gruntów opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej,
  • w przypadku niezgodności opisu nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków z księgą wieczystą lub odłączenia części nieruchomości - wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu
    w księdze wieczystej,
  • w przypadku, gdy nieruchomość powstała w wyniku podziału- wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą
    o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej oraz decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości.

Koszty
1. Wynagrodzenie każdorazowo jest ustalane indywidualnie.

Maksymalne stawki przewidziane są w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku
w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
W celu uzyskania ustalenia opłaty notarialnej związanej z umową służebności nieruchomości zapraszam do kontaktu.

2. Podatek od spadków i darowizn zostaje wyliczony zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn od umowy nieodpłatnego ustanowienia służebności osobistej. Zwolnieni od podatku od spadków i darowizn są: dzieci, małżonek, rodzice, pasierb, rodzeństwo, ojczym oraz macocha.

3. Gdy strona umowy zdecyduje się na ujawnienie służebności w księdze wieczystej-notariusz pobierze opłatę sądową
w wysokości 200 zł.

4. Wysokość taksy notarialnej za wypisy wynosi 6 zł netto (7,38 zł brutto) za każdą rozpoczętą stronę.